אוהד ישראלי
Enterprise Architect
גם קטנוע יכול להיות חכם

אחד מהטרנדים החמים בשנים האחרונות זה IoT או בשם המלא Internet of Things.

לפני שאספר לכם מה אנחנו באורקל עושים בתחום, בואו ננסה להבין קצת מה המושג אומר.

למען האמת ההגדרה הפשוטה ביותר כלולה במושג עצמו – "האינטרנט של הדברים".

האינטרנט של הדברים היא רשת של חפצים פיזיים (כגון מכוניות, שעונים, טלפונים) המחוברים תקשורתית ומשובצים בהם רכיבים אלקטרוניים המאפשרים לשלוט עליהם ולנטר אותם.

להלן דוגמאות לשימושים עיקריים:

  • אוטומציה של תהליכים: רכבים אוטונומיים, בתים חכמים, ערים חכמות.
  • ניטור למניעת תקלות ושיפור תהליכים או שיפור שירות: ניטור מכונות ייצור, מיזוג לצורכי מניעת תקלות
  • ניטור של חפצים לבישים לקבלת מדדים בריאותיים או ספורטיביים
  • שליטה וניטור לצורכי אבטחה: מצלמות אבטחה, רכיבים משדרי מיקום, שערים

אנו רואים ש-IoT רלוונטי כמעט לכל דבר שבו אנו עוסקים במהלך היום יום שלנו, החל מההתנהלות בבית דרך תחביבים, בריאות ואף במהלך שעות העבודה, מה שהופך את התחום לאחד הטרנדים המובילים כיום.

גם חברת אורקל זיהתה את הפוטנציאל הטכנולוגי והעסקי העצום, ובנתה פלטפורמה עשירה המאפשרת ליישם אפליקציות IoT בקלות ובמהירות. המשך המאמר מוקדש לאחד הפרויקטים שלדעתי הוא סיפור מעניין ומיוחד בתחום שמראה את העוצמה של הטכנולוגיה.

ביפן יש אי בשם טשימה הנמצא כשלוש שעות הפלגה במעבורת מטוקיו, ומהווה כיום אטרקציה תיירותית בזכות הדולפינים השוחים בקרבת האי, אך בעיקר בשל תערוכות האומנויות המתקיימות בכל רחבי האי. בעקבות העלייה בביקוש לביקור בתערוכות אלו, והמחסור בתחבורה הציבורית עלה הצורך בפתרון יצירתי עבור אותם תיירים, וכאן נכנס לסיפורנו ה-IoT.

כדי לתת מענה לצורך התיירותי חברת SoftBank היפנית השיקה שירות קטנועים חשמליים ידידותי לסביבה הנקרא SETOUCHI KAREN. זהו שירות המאפשר לתיירים לשכור קטנוע לחצי יום עד יום על מנת לתור את האי. אוקיי, אז מה הקשר ל-IoT אתם שואלים? לשם כך צריך להבין קצת יותר את הבעיה. קטנועים חשמליים זקוקים לטעינה אחרי נסיעה של 30 ק"מ. בנוסף לכך בגלל שעות הפעילות המוגבלות של המעבורת, תיירים שהחשמל בקטנוע ששכרו אזל עלולים להיתקע על האי לזמן רב ואף במהלך הלילה. מכאן נולד הצורך לנטר את הקטנועים החשמליים, ולאסוף מידע מהקטנוע על מיקומו, האנרגיה בסוללה וכן התנהגות הרכיבה על מנת להבין ולהתריע בפני התייר כי עליו להטעין את הקטנוע והיכן יוכל להטעינו.

כדי להטמיע את כל היכולות הללו יש צורך בפלטפורמה שתוכל להתחבר ולאסוף את כל המידע הנדרש מן הקטנועים החשמליים. לאחר איסוף המידע הפלטפורמה צריכה לתמוך ביכולות חיזוי עתידי של צריכת הסוללה באמצעות למידת ההתנהגות של הרוכב– למשל נהגים שמרבים לבצע האצה והאטה יצרכו את הסוללה במהירות רבה יותר, ולבסוף הפלטפורמה צריכה לאפשר שליחת הודעות והתראות לנהג הקטנוע להטעין את הקטנוע לפני שהסוללה תתרוקן. זו דוגמה למסכי הניהול של הפלטפורמה המאפשרים לקבל נתונים על כל קטנוע וקטנוע וולהציג את המדדים והתחזיות הרלוונטיים לכל קטנוע

באמצעות הדוגמא של הקטנועים החשמליים באי טשימה, ניתן להבין כיצד הטכנולוגיה המאפשרת ניטור של הקטנועים והסקת מסקנות בזמן אמת מביאים לשיפור וייעול של תהליכים שבסופו של דבר מאפשרים לנו המשתמשים חווית שימוש הרבה יותר טובה ומותאמת לצרכינו האישיים.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter
גם קטנוע יכול להיות חכם Reviewed by on . אחד מהטרנדים החמים בשנים האחרונות זה IoT או בשם המלא Internet of Things. לפני שאספר לכם מה אנחנו באורקל עושים בתחום, בואו ננסה להבין קצת מה המושג אומר. למען האמ אחד מהטרנדים החמים בשנים האחרונות זה IoT או בשם המלא Internet of Things. לפני שאספר לכם מה אנחנו באורקל עושים בתחום, בואו ננסה להבין קצת מה המושג אומר. למען האמ Rating: 0

הגיבו באמצעות פייסבוק

scroll to top